Friday, December 3, 2010

Pengalaman Menarik

Ini adalah cerita drp salah sorang Prof drp school aku

Thesis Phd dia mainly about Moses Model. Moses model nie basically an extension drp Weber Model. Not Max weber tp adik dia. Basically dalam mainstream economics, Dunia nie hanyalah di hujung pin, maksudnya lokasi firm or lebih mendalam lagi jarak firm tu dengan firm lain dan suppliers tak diambil kira. Sebab tu ada New economic geography yang ambik kira lokasi n jarak. Well google moses model kalau nak tau lebih lanjut.

Selalunya academician ada ada idola dia. Kalau dia nie dalam bidang Economy, maybe idola dia J.M Keynes or Milton friedman. Kalau dalam Physics mungkin Raymond Davis Jr.... Mcm aku, idola academia aku ialah mendiang Earnst Gellnerr. Tp idola prof aku nie, si Moses nie la.. One day lepas conference di new york kawan2 prof aku nie arrange prof aku supaya bole gi dinner dekat umah si Moses nie. Pergh... bayangkan rumah bungalow berpagar high security dekat new york(sapa kata lecturer gaji ciput huh!).

Masa tengah dinner dengan si Moses nie, prof aku notice dekat dinding dining room to ada banyak painting. So, dia tanya aaa siapa lukis? Moses kata Frida Kahlo kalau tak silap. Frida Kahlo tu tau siapa????Famous maxican painter yang paint dekat UN building. Sebijik2 harga berjuta. Tp bapak si moses nie kenal dengan painter tu, masa dia tak famous aaa. And painting yang dekat umah moses nie masa dia beli, less that 10 Dollar...... Sekarang Berjuta.... Pastu si Moses nie soh prof aku gi Toilet umah dia.... Prof aku masuk... tadak apa2 pon .. tapi bila dia tutup pintu bilik ayaq tu, ada satu lagi painting.... dia ushar betui2 ada signature picasso.....Rupanya bapak si moses nie kenal rapat ngan picasso and dia beli painting tu dengan harga yg sangat murah.

So the question is, painting2 yang bermillion2 dollar nie mcm mana nak protect? Haaa nie cerita best. Of course laa ada security and alarm semua. Tp despite that family moses nie kaya raya, depa mash lagi tak mampu untuk insure semua painting2 tu. Picasso tu saja, nilai dia berkali2 ganda keseluruhan asset keluarga moses. So, depa tubuhkan foundation kerjasama dengan muzeum utk nak insure semua painting.

Aku ingat aaa bila berjalan2 kat europe, tgk painting murah, beli je!!! mana tau kot2 famaous kawan tu, Buleh berjuta2 euro

Note to self.... never compromise safety.... Td naik beskal, aku dok tailgate satu kereta, tiba2 dia brek.... sikiiiit ja lagi... dahla brek aku hampeh... Immediately gi repair brek kat kedai... kena 11.50eur...

Beste

No comments:

Post a Comment